donderdag 5 juli 2018

3x bolcourgettes, omdat mijn plant in de tuin niet meer te stoppen is

Ik heb er op de markt een beetje voor moeten zagen, want mijn man vindt ze niet lekker, alleen in soep dan, maar er staat dus toch een plantje bolcourgettes in de tuin. (de vrouw wint altijd of zoiets, hahaha)
Een makkelijke groente om te kweken, je hebt er weinig omkijken naar en zodra de bolcourgettes eraankomen is hij niet meer te stoppen. Ik vind ze lekker op de klassieke manier gevuld met gehakt, ik ga er een paar snijden en invriezen voor in de soep deze winter (dan is mijn man ook content), maar ik moet er natuurlijk ook SomethingELSe?! mee doen, hĂ©.  Dus ga ik ook voor een lauwe courgettesalade met kipblokjes en broodcroutons en courgettes gerold in parmaham.

verse oogst uit de tuin


Bolcourgette met pasta

Voor 4 personen: 4 bolcourgetten, 400 g rundsgehakt, ei, paneermeel, zongedroogde tomaten, ajuintje, Provençaalse kruiden en spaghetti

Snij het hoedje van de bolcourgette en hol ze uit met een lepel. Snij de stukjes courgette klein en meng met het rundsgehakt, het ei, paneermeel en kruid met peper en zout. Kneed het gehakt en rol er balletjes van. (ze moeten in de uitgeholde courgette passen).Zet in een oven op 180°C gedurende 45 min.
Ook lekker met een tomatensausje, maar ik ging deze keer voor de pure smaken


Lauwe courgettesalade met kipblokjes en broodcroutons

Snij de courgette in slierten met een dunschiller. Schil tot op de pitjes, die heb je voor dit recept niet nodig. Doe in een ovenschotel met wat olijfolie,peper en zout. Zet 10 min in de oven op 180°C. Werk af met chilipeper, verse muntblaadjes en verse basilicum (allebei recht uit mijn kruidenbak).
Terswijl de schotel in de oven staat bak je wat kippenblokjes in een pan met antikleeflaag en snij je blokjes van oud brood. Bak deze de laatste minuten even mee met de kipblokjes.




Courgette met parmaham

Verwarm de oven op;180°C. Snijd de courgettes in plakjes en verwijder de zaadlijsten. Leg ze in een schaal. Gier er een beetje olijfolie over en kruid met gedroogde tijm, peper en zout. Wikkel om enkele courgette een reepje parmaham. Leg de courgettes 10 tot 15 minuten in de oven. Ik at dit met een bruin broodje dat ik even liet meewarmen in de oven






Geen opmerkingen:

Een reactie posten