dinsdag 5 juni 2018

Lekker broodbeleg hoeft geen caloriebom te zijn: gezonde slaatjes


Momenteel ben ik op ronde door Limburg en omstreken als zelfstandig vertegenwoordiger bij Dieteo. Een reclamebureau dat 2x per jaar een campagne heeft bij diƫtisten. Ik mag dan langsgaan met nieuwe voedingsmiddelen die passen binnen gezonde voeding of in een bepaald dieet (glutenvrij bijvoorbeeld).
Nu krijg ik regelmatig de vraag van collega's wat ik voorstel aan mijn patiƫnten als gezond broodbeleg dat toch past binnen de vernieuwde voedingsdriehoek. Daar wordt rood vlees en ultra bewerkte vleeswaren zoals worst en spek, maar ook hesp en gerookt vlees afgeraden. Vandaar dat ik even ben gaan experimenteren met gezond(er) broodbeleg zonder dat het een caloriebom hoeft te worden.

Kipsla:

100 g gekookte kip, magere cocktailsaus, 1 sinaasappel, 1 pompelmoes, 1 perzik

Snij de kipfilet in blokjes. Schil het fruit en snij eveneens blokjes. Meng fruit en kip met wat magere cocktailsaus.

Vissla:

500 g gekookte vis, yogonaise, fijngehakte bieslook

Verdeel de vis in stukjes. Meng met de yogonaise en bestrooi met fijngehakte bieslook

Garnalen/krabsla

75 g garnalen of krab, hardgekookt ei, peterselie, citroen, magere cocktailsaus

Meng de garnalen of de krab met het geplette ei, de peterselie en de citroen. Meng met de cocktailsaus.

Filet American

200 g gemalen rundvlees, 1 ui, 2 eetlepels tomatenketchup, 8 augurken, peper

Snipper de ui en de augurken fijn. Meng dit onder het vlees. Voeg de ketchup erbij en breng op smaak met peper.

Zalmsla

Sinaasappel, 75 g zalm uit blik, paprikapoeder, yogonaise, tomatenketchup

Schil de sinaasappel en snij het vruchtvlees in stukjes. Verwijder de graten uit de zalm. Meng de zalm met de sinaasappel, overgiet met yogonaise en voeg er een beetje ketchup aan toe. Breng op smaak met paprikapoeder.

Smeer op een donkere boterham en laat het smaken!!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten