woensdag 11 april 2018

Zalmpakketje met asperges van de buurderij

Woensdag is ondertussen voor ons buurderij avond. Tussen 17u00 en 18u30 mogen we onze bestelling afhalen bij boeren en buren. Aankopen rechtstreeks bij boeren en producenten bij ons in de streek. Echt een superinitaitef en je proeft het verschil met de supermarkt, hoor. Ik weet waar mijn vlees en groenten vandaan komen. Sinds deze week stonden er ook asperges op het menu. En die heb ik me besteld en voor vanavond al een lekker lente receptje bedacht.

Zalmpakketje met asperges
Voor 4 personen:
1 teen knoflook, geperst, peterselie, fijngehakt, margarine, 2 kg witte asperges, geschild, 4 zalmfilets, 200 ml droge witte wijn, 4 grote vellen aluminiumfolie

Ik kook mijn asperges op zijn Jeroen Meus, supersimpel. Doe koud water in een ruime kookpot en voeg er een snuifje zout aan toe. Schil de asperges met een dunschiller. Hou elke asperge vast bij de kop en schil van boven naar onder, rondom rond. Druk niet te hard op het mesje, en rits de schil er in fijne slierten van af. Breek vervolgens het houterige ‘kontje’ van de asperges af. Dan zal je ook meteen merken of ze zorgvuldig geschild zijn. Leg de geschilde asperges snel in het koude water en verhit de pot op een matig vuur. Breng het water tot aan het kookpunt, laat het heel even bubbelen en zet de pot vervolgens weg van het vuur. Laat de asperges nog enkele minuten rusten in het kokend water. Reken 5 tot 10 minuten voor een flinke portie.
Verwarm de oven voor tot 200 °C.


Prak de knoflook en de peterselie door de zachte boter. Voeg zout en peper naar smaak toe. Verdeel de asperges over de vellen aluminiumfolie en leg er een stukje zalm op. Kruid met peper en zout naar smaak. Verdeel de kruidenboter over de zalmfilet. Vouw de folie omhoog en schenk de wijn in de aspergepakketjes. Vouw de pakketjes losjes maar goed dicht.
Stoom de asperges met de zalm in de voorverwarmde oven in 15 min gaar.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten