dinsdag 6 maart 2018

Over de beste aardappelen van je leven: Hasselbackpatatjes

Vorig jaar kwamen we terug van een weekendje Ardennen en mijn aardappelen hadden wat te lang gelegen. Je kent dat wel, een beetje rimpels, niet echt lekker meer voor een gekookt patatje, schillen werd een gepriegel, kortom ze zagen er een beetje zielig uit. Gelukkig had ik een receptje gezien op internet: " Hasselbackpatatjes". Geroosterde aardappelschijfjes die als een waaier aan elkaar hangen. 

Aardappelen in de schil, inkepingen maken, beetje olijfolie erover en lekker kruiden met rozemarijn, zeezout en peper. Daar gingen ze de oven in ... ondertussen is dit hier een klassieker geworden. Mijn aardappeltjes zijn ook nog lekker als ze een beetje zielig zijn.... maar ik kan vaak zo lang niet wachten, dus maak ik ze ook met verse patatjes.  Gegarandeerd wow effect al je ze op tafel zet.







Het belangrijkste is het snijwerk. Was de aardappeltjes grondig, want ze worden gebakken met de schil. Hou een aardappel stevig vast tussen je duim en wijsvinger en snij schijfjes van ongeveer 4 mm. Snij niet door de aardappel, want de schijfjes moeten beneden aan elkaar blijven hangen!!! 

Verwarm de oven op 200°C. Leg de aardappelen in een ovenschotel, bestrijk elke aardappel met een klein beetje olijfolie. Pers er eventueel een teentje knoflook over. Strooi wat rozemarijn, zeezout en peper over de aardappelen en zet in de oven. Dan is het 45 minuten wachten op de beste aardappelen van je leven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten