maandag 1 januari 2018

Chinees op nieuwjaar

Eigenlijk heb ik veel zin in een pyjamadag, want ik heb gisteren goed gevierd, maar dat zal maar lukken tot de middag, want ik word straks verwacht voor het Nieuwjaarsfeestje bij Moeke. Een lange tafel gedekt voor 15 personen (kinderen, partners, kleinkinderen, ... iedereen is er), nieuwjaarskussen van bompa en de rest van de familie, eindejaarscadeautjes (ook wel de "pakskes" genoemd, 5 per persoon heb ik gehoord, uren zijn we bezig met uitpakken en bewonderen), nieuwjaarsbrieven van de kleinkinderen (voorgelezen vanop een stoel) en op het menu: Chinees.

En daar wil ik het met jullie even over hebben. Zo'n afhaalgerecht is eigenlijk ideaal voor een groot gezelschap op een luie 1 januari. Toch als je het volgens de regels van moeke speelt. Eerst is er een voorgerechtje (garnaalcocktail met sla en veeeeel erwtjes), dan is er verse soep en pas daarna komt de chinees op tafel. Geen echte natuurlijk, maar de verschillende gerechtjes. En daarin zit de truck. of je kiest voor rijst met kip en groenten of je kiest voor bami met groenten en currysaus, maar het is niet de bedoeling om al de gerechtjes tegelijk op je bord te kieperen. Dus gewoon goed kiezen en daarna... dessert.
Moeke heeft miniglaasjes met tiramisu of chocomousse. Ik ga er eentje kiezen of de chocomousse of de tiramisu en niet van elk een glaasje... maar eerst uit mijn pyjama geraken.



de "pakskes"


Lange tafel om samen te feesten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten