vrijdag 19 januari 2018

Over het eetdagboekje van Maria en vol-au-vent

Ik wil het even met jullie hebben over eetdagboekjes. Want veel mensen denken dat als je op consultatie gaat bij een diëtiste je daar standaard naar buiten gaat met een eetdagboekje. Wel bij mij niet. Ik vind het echt verschrikkelijk om bij elke hap op te schrijven wat ik heb gegeten. Ofwel vergeet ik het te noteren, ofwel ben ik er zo op gefocust dat ik aan niks anders meer kan denken dan aan dat stomme boekje. Dus nee, bij moet je dit niet invullen.
Er zijn wel eens uitzonderingen, bij mensen met hevige klachten waar de klachten samenhangen met voeding of als de dieetbegeleiding echt niet vlot loopt en ik een gedetailleerd inzicht wil krijgen in de eetgewoonten, dan start ik met een eetdagboekje, maar in de meeste gevallen dus niet.
Ik ga ervan uit dat in de gesprekken die ik heb tijdens de begeleiding de mensen wel weten wat er goed is gelopen en wat niet. En dat ze dat ook eerlijk vertellen (want in een eetdagboekje kan je foefelen, hé. Ik eet een koekje en schrijf het niet op, ...).

Nu is er een grote uitzondering op deze regel en dat is Maria. ik kom bij haar al een heel jaar op huisbezoek, wekelijks en zij houdt elke dag haar eetdagboekje bij. Dat moet niet van mij, dat moet van haarzelf. En als ze zich daarbij goed voelt, wie ben ik dan om dat te veranderen. De eetdagboekjes van Maria zijn ook altijd een zaligheid om te lezen, want ze maakt er een soort dagboekje van. Ik voeg een fotootje toe van 25 december. Kerstmis. Ik moest zo lachen... ze start met "oppassen Maria,  denk aan Els" , dan schrijft ze cava met een koud hapje "lekker"; warm hapje "opnieuw lekker", warm voorgerecht, soep, hoofdgerecht met gratin, 2 ijspralines, 1 eclaerke met slagroom, mascarpone met framboos en een stuk kerststronk door oma gemaakt. Met daaronder de vermelding "Maria had goede voornemens... helaas"☺




Nadat we dit samen hadden doorgespoeld met een ferme tas koffie ging Maria op de weegschaal staan en ... was ze 100 g lichter dan voor de feestdagen. Zo simpel kan het zijn. Opletten voor de feestdagen en de dag van het feest gewoon meevieren, dan blijft je gewicht in orde.

En omdat de kleinzoon van Maria dit weekend langskwam en ze voor hem vol-au-vent wilde maken, deel ik vandaag mijn versie.

Vol-au-vent SomethingELSe?!

Voor 4 personen: 1 kip, 1 kg champignons, 1/2 l halfvolle of magere melk, 1 citroen, 3 vetarme bouillonblokjes, 100 g bloem.

Kook de kip gaar in water met de bouillonblokjes. Haal de de gare kip uit het water en laat afkoelen. Hou het water bij. Verwijder het vel en haal het vlees van de botjes. Schep het vet van het kookwater en voeg daar de melk bij. Bindt de melk met de bloem. Voeg het citroensap toe. Breng op smaak met peper en zout. Bak de champignons in 1 lepel olie en meng alle ingrediënten. Heerlijk gerecht om het weekend in te zetten







Geen opmerkingen:

Een reactie posten