dinsdag 16 januari 2018

Over spruitjes en zo

Vandaag moet ik geen lesgeven en er staan geen huisbezoeken gepland. Dus voor mij een vrije dag. Ik wilde wat langer in bed blijven want de wekker stond al de hele week vroeg , maar mijn mannen moesten allemaal vroeg op en ja, dus ben ik ook weer wakker. De wasmachine draait al en afwasmachine staat op. Deze voormiddag heb ik een afspraak bij de pedicure, even ME-time, dan nog wat papierwerk en de boodschappen. 
Buiten ziet het wit, ik denk dat ik mijn kerstboom alweer kan bovenhalen :). De hond wil niet buiten en de katten liggen voor het raam vreemd te kijken naar die gekke sneeuwvlokken. En wat smaakt er dan vanavond het beste als iedereen weer binnenwaait. Een ovenschotel natuurlijk, eentje met veel groenten. Ik heb nog een verloren zak spruitjes gevonden in mijn frigo, die zullen we eens opwerken.

Seizoensgroenten onder een korstje

Voor 4 personen: 1 ui, 200 g spruitjes, 200 g wortelen, 1 kg aardappelen, magere melk, nootmuskaat, 200 g magere geraspte kaas

Hak de ui fijn en snij de worteltjes in stukken. Stoof de ui, de spruitjes en de wortelen beetgaar. Maak een puree van de aardappelen met de melk. Breng op smaak met peper, zout en nootmuskaat. Doe de beetgare groenten in een ovenschotel en bedek met de puree. Strooi er de geraspte kaas over en gratineer in een voorverwarmde oven op 180°C.
Je kan eventueel ook afwerken met wat gehakte noten. Ik eet er geen vlees meer bij, want dit is een behoorlijk stevig gerecht.






Ideaal gerecht op koude winteravonden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten