zondag 7 januari 2018

Over Praag en Homemade burgers

Net terug van een paar dagen Praag met mijn 3 mannen. Het eerste wasmachine van de  dag bolt al. Even tijd voor een blogje.

Een kleine 50.000 stappen hebben we gezet in 3 dagen tijd. Praag verkent van Noord naar Zuid en van Oost naar West. Gelukkig af en toe gestopt voor een hapje en een drankje. De mulled wine met kaneelstokjes en steranijs waren voor mij hartverwarmend lekker, maar ook het gezelschap van mij 3 mannen was boeiend én vermoeiend.




En wat eten de jongens het liefste op citytrip? Hamburgers inderdaad, maar niet zo een kartonnen smaakloze versie van een of andere fastfoodketen. Nee, hoor! We kiezen voor homemade burgers. Gisteren zijn we in een authentiek Praags eethuis beland met op het menu pittige goulash, eendenpoot, schnitzels met kool en ... Homemade burgers.  Broodje met barbecuesaus, rundsvlees, sla, tomaten, rode ui, rauwe witte kool, gesmolten kaas (voor mij eentje zonder kaas), dunne reepjes bacon en dan de bovenkant van het broodje. Ze werden opgediend met een grote satéprikker om de boel bij elkaar te houden.

De frieten heb ik eerlijk gedeeld met de echtgenoot. Vanaf morgen gaan we weer de gezonde tour op. Alles voor mijn fruitontbijt heb ik al in huis, maar daarover morgen meer.

Voor jullie hieronder een receptje voor een gezonde(re) homemade burger. Eet hem met een extra salade in plaats van frietjes.

Voor 4 hamburgers:
Meng 100 % puur rundvlees met een sjalotje, peterselie en een ei en vorm er 4 hamburgers mee. Verhit een lepel olie in een pan en bak er de hamburgers in. 
Warm de donkere broodjes even op in de oven tot ze lekker krokant zijn.
Maak een sausje door de yoghurt en de mosterd te mengen.
Smeer wat ketchup op het broodje, beleg verder met een blaadje sla, leg er de hamburger op, beleg rijkelijk met groenten zoals tomaat, geraspte wortel, gegrilde groenten zoals courgette, aubergine, champignons... doe het mosterdsausje on top en werk verder af met preischeuten. Sluit het broodje met de andere helft. Prik stevig vast met een grote satéprikker.
  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten