dinsdag 30 januari 2018

Over Pascale en gevulde aubergine

Pascale, de groentekoningin. Ja, ik ben fan! Geen fan van het eerste uur, mijn interesse is stilaan gegroeid en ondertussen ben ik fan. Zoals zij  combinaties kan maken met groenten, dat doen er maar weinig haar na.

Als er tijdens mijn gesprekken vragen zijn over recepten verwijs ik ze eerst door naar mijn blog, maar zeker ook naar de boeken van Pascale. Hier kunnen ze ideeën opdoen en zien dat gezond koken niet hetzelfde is als uren in de keuken staan. En daar gaat het toch om. Je goed voelen...

Ook bij mij thuis staat er regelmatig een receptje van Pascale op tafel komt. Voor de mannen met een patatje of wat deegwaren, ik kan gerust zonder. En dat is altijd smikkelen.

Ik lees al de recepten (liefst in mijn hangmat in het zonnetje), ik steek post its bij de recepten die ik lekker vind, ik maak kopies van de recepten en noteer erbij of het een ontbijt, lunch of avondgerecht is. Dan ga ik strepen en aanpassen. Groenten vervangen, andere kaas, andere kruiden... dan gaan ze in een plastiek mapje en zet ik ze alfabetisch in de Pascale kaft. Ik heb ook een index gemaakt van de ingrediënten zodat ik snel kan opzoeken. Vb. ik heb aubergine gekocht. Welke gerechten zijn er van aubergine en waar vind ik ze terug in de kaft. Beetje een werkje als er een nieuw boek uitkomt, maar dan heb ik er wel weer een jaar plezier van. En mijn boeken... die blijven proper.






Aubergine in de helft snijden, diagonale inkepingen maken (als je dit niet doet wordt hij niet zacht). Olijfolie inwrijven in de inkepingen. Peper en zout. Vullen met tomaten in blokjes, olijven in ringetjes, paprikastukjes en basilicum. Strooi er eventueel wat magere geraspte kaas over, 30 min op 180°C. Hij is dan zo boterzacht dat je zelfs geen mes nodig hebt









Geen opmerkingen:

Een reactie posten