donderdag 18 januari 2018

Over "gevaarlijke "kooklessen en wortelen met mandarijn

Vandaag had ik 3 u praktijkles voeding met leerlingen uit het 2de jaar. Dat is vaak een hele zotte ervaring, omdat deze leerlingen nog niet vaak in een keuken hebben gestaan. De eerste keer dat ik les moest geven aan leerlingen van deze leeftijd kieperde er eentje tomatenpuree met blik en al bij de vegetarische pasta. Whoehahahah!!!
Deze week is er bij een andere leerkracht tijdens de les voeding het bakpapier in brand gevlogen. Amai, dat waren ferm hoge vlammen.
En op een andere school had ik geen leerlingen in de klas zitten, maar hooligans. Ze staken de pepermolen mee tussen de keukenhanddoeken in de droogkast (daar had ik nog mee kunnen lachen na een stevige niesbui), maar toen ik ontdekte dat ze de afwas in de wasmachine hadden gestoken en het filmpje op snapchat hadden gezet was mijn geduld op. Uit mijn les en ga het maar uitleggen aan de directie.  Je kan dus wel stellen dat leerkracht voeding een "gevaarlijk" vak is.

Met deze groep leerlingen is vandaag alles vlotjes verlopen. Opdracht van vandaag was "wokken" en daarom voor jullie een groentebereiding in de wok, met een gezonde twist

Roergebakken wortel met mandarijn

Voor 4 personen: 1 mandarijn, 2 eetlepels olie, 500 g wortel, 1 ui, 2 teentjes knoflook, 4 eetlepels koriander, peper en zout

Snij de wortel in plakjes en snipper de ui. Pers de mandarijn uit en rasp een deel van de schil. Verwarm 1 eetlepel olie in de wok en roerbak de wortel en de ui gedurende 5 min. tot ze lichtbruin zijn. Voeg de look en de mandarijnschil bij en bak nog eens 2 min. Voeg het sap toe en laat de wortelen nog 5 min werder stoven onder deksel. Breng op smaak met peper en bestrooi met koriander.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten