maandag 29 januari 2018

Over Jeroen en spinaziestoemp

Jeroen op tv, een feest om naar te kijken. Ongedwongen, met hier en daar een grapje en die gerechtjes zien er zalig uit. Ik heb ook een paar boeken van hem. En ik lees ze van A tot Z. Ja, ik heb een kleine afwijking, ik lees kookboeken en in mijn hoofd pas ik de gerechtjes aan, want ik heb nog een 2de afwijking, ik kan geen recept volgen. Ik moet er altijd mijn eigen ding mee doen. Andere groente, andere saus, andere kruiden...Ik steel met mijn ogen bij "de Jerre" en pas de receptje wat aan voor mijn dieetbegeleidingen. Beetje minder vet, beetje minder zout...

Een klassieker vandaag spinaziestoemp van Jeroen, maar dan SomethingELSe?! Echt TOP!

Voor 4 personen: 1 kg aardappelen, 500 g verse spinazie, 1 teentje look, 1 ei, 1 lepel vetstof, 1 dl halfvolle melk, nootmuskaat, peper en zout


Schil de aardappelen en kook ze gaar in water met een snuifje zout. Spoel de spinazie in ruim water. Zet een grote pot op een matig vuur en smelt en beetje vetstof. Pel de look en prik de teen op een vork. Dit wordt de roerstok om de spinazie te stoven. Look is een dikke vriend van spinazie en zal voor een zachte smaaktoets zorgen. Voeg de blaadjes spinazie toe en stoof ze in een paar minuten. Roer intussen met die speciale roerstok. Giet het vocht van de gestoofde spinazie uit de pot. Plaats de staafmixer in de bladeren en mix de spinazie fijn. Giet de aardappelen af en doe ze bij de spinazie. Zet het vuur lager zodat de restjes vocht nog kunnen verdampen. Plet de aardappelen met de groenten tot een groene puree. Breek het ei en doe bij de puree. Voeg de melk toe en meng alles tot een smeuïge puree. Kruid met een beetje zout en wat nootmuskaat.
Ik eet dit graag met een spiegeleitje, maar het is ook lekker met een stukje vis.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten