woensdag 24 januari 2018

over de dames van KVLV en groenten in de oven

Gisteren echt een leuke avond gehad bij de dames van KVLV. Toen ik aan het uitleggen was dat de nieuwe voedingsdriehoek de nadruk legde op plantaardige voeding en minder dierlijke, kwam de reactie dat ze dat niet gingen verkocht krijgen aan hun mannen. Die toch wel opgevoed zijn met het patroon: aardappelen, groenten en vlees. Wel ook ik heb thuis 3 mannen die graag eten op de klassieke manier, maar ik heb daar een draai aan gegeven. Ik maak voor mezelf een (grote) ovenschotel met groenten. Oven op 180°C, binnen 20 minuten is dit klaar en ondertussen kook ik voor de mannen wat aardappelen en bak ik een stukje vlees. Als ze de keuken binnenkomen is de eerste vraag wat ruikt er zo lekker? Wat staat er in de oven? En voor dat je het weet zitten ze aan "mijn" ovenschotel met groenten. Het is in het begin wat extra werk in de keuken, maar ondertussen roep ik al wie lust er een ovenschotel met .... en wie heeft er graag patatten met kip en sla. Er roept er altijd minstens eentje, doe voor mij maar de groenten mama.

En op vraag van de dames van de KVLV, nog eens een simpele groenteschotel (naar een idee van Pascale Naessens)

Schil de knolselder en snij in blokjes, Snij de bloemkool in roosjes. Kook de groenten beetgaar. Doe de groenten in een ovenschotel met hazelnootolie, een handje hazelnoten, een laurierblaadje, peper en zout. Zet 20 min in de oven op 180°C. Klaar!






Moet daar een stukje vlees bij... dat mag.
Moeten daar aardappelen bij... dat mag. Moeten daar aardappelen en vlees bij, voor mij hoeft dat niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten